Rusia, suspectă de complot. Oficialii occidentali din domeniul securității investighează un posibil complot rusesc care ar fi vizat declanșarea unor incendii la bordul avioanelor de marfă sau de pasageri cu destinația Statele Unite și Canada.
În luna iulie, două dispozitive explozibile, ascunse în aparate de masaj electrice, s-au aprins în centrele logistice DHL din Leipzig, Germania, și Birmingham, Anglia, iar incidentul a declanșat o cursă multinațională pentru identificarea vinovaților.
Potrivit unor surse din anchetă, aceste dispozitive ar fi fost parte dintr-o campanie de sabotaj a Moscovei, pe măsură ce Rusia intensifică atacurile asupra Washingtonului și aliaților săi.
Dispozitivele incendiare: Un test de sabotaj pentru zborurile transatlantice
Ancheta realizată de agențiile europene de securitate a dezvăluit că dispozitivele incendiare au fost create prin introducerea unei substanțe inflamabile pe bază de magneziu în aparate de masaj electrice. Conform oficialilor din domeniul securității, aceste dispozitive ar fi fost trimise din Lituania în Regatul Unit și par să fi reprezentat un test de infiltrare a dispozitivelor incendiare pe zborurile către America de Nord.
„Scopul grupului a fost, de asemenea, de a testa canalul de transfer pentru astfel de colete, care urmau să fie trimise în cele din urmă în Statele Unite ale Americii și Canada”, a declarat Biroul procurorului național al Poloniei.
În urma incidentelor, autoritățile din Polonia au reținut patru suspecți, acuzați de participare la sabotaj în numele unei agenții de informații străine. De asemenea, procurorii polonezi colaborează cu alte state europene pentru identificarea altor suspecți implicați în această operațiune.
Totodată, Regatul Unit investighează incendiul de la centrul DHL din Birmingham și colaborează cu autoritățile antiteroriste din Europa. Nici în Germania, nici în Anglia nu au fost încă efectuate arestări suplimentare.
Rusia, acuzată de escaladarea sabotajelor asupra infrastructurii occidentale
Oficialii polonezi și alți experți în securitate din Europa au indicat agenția rusă de informații militare, GRU, ca fiind posibilul responsabil pentru această acțiune. Șeful agenției poloneze de informații externe, Pawel Szota, a afirmat că „spionii ruși sunt de vină” și că un atac de o asemenea magnitudine, dacă ar fi reușit, ar fi reprezentat o escaladare majoră în campania Moscovei împotriva Occidentului.
„Nu sunt sigur că liderii politici din Rusia sunt conștienți de consecințele dacă unul dintre aceste pachete ar exploda, provocând un eveniment cu victime în masă”, a declarat Szota.
În lunile care au urmat incidentelor, șefii agențiilor de securitate din Marea Britanie au atras atenția asupra intensificării campaniei de sabotaj a Rusiei. În septembrie, Richard Moore, șeful serviciului de informații externe MI6, a menționat că Rusia a adoptat o atitudine tot mai agresivă în comportamentele sale de spionaj.
O lună mai târziu, Ken McCallum, șeful MI5, agenția de securitate internă britanică, a avertizat că Rusia orchestrează „incendieri, sabotaje și alte acțiuni periculoase desfășurate cu o nesăbuință tot mai mare.”
Campania de sabotaj a Rusiei include diverse atacuri asupra infrastructurii occidentale, precum incendieri în Regatul Unit și Republica Cehă, dar și asupra conductelor și cablurilor de date din Marea Baltică.
Totodată, Rusia este suspectată de manipularea aprovizionării cu apă în Suedia și Finlanda. De asemenea, Statele Unite au avertizat Germania că Rusia ar fi plănuit un atentat asupra directorului executiv al Rheinmetall, o importantă companie de armament german care sprijină Ucraina.
Impactul potențial al dispozitivelor incendiare asupra aviației
Incendiile din centrele logistice DHL au arătat cât de aproape a fost Rusia de a detona aceste dispozitive în avioanele de transport. O purtătoare de cuvânt DHL a confirmat că dispozitivele au fost transportate în avioane cargo și că societatea colaborează cu autoritățile pentru anchetă. Poliția germană a testat replici ale acestor dispozitive și a descoperit că substanța inflamabilă pe bază de magneziu ar fi extrem de dificil de stins cu sistemele de stingere a incendiilor de la bordul avioanelor, iar piloții ar fi fost nevoiți să efectueze aterizări de urgență.
Autoritățile de securitate avertizează că un astfel de dispozitiv incendiar activat deasupra oceanului ar fi creat un risc major pentru siguranța aeronavelor. În absența unei aterizări rapide, aeronava ar fi fost expusă riscului de prăbușire. „Un avion s-ar fi putut prăbuși în flăcări,” a spus Thomas Haldenwang, șeful agenției de securitate internă a Germaniei, care a descris amânarea zborului drept o „coincidență norocoasă”.
Administrația americană pentru securitatea transporturilor a refuzat să comenteze aceste evenimente, dar a menționat că lucrează cu transportatorii aerieni pentru a implementa măsuri de siguranță suplimentare. În ciuda negărilor Kremlinului, ancheta continuă să adune dovezi asupra unei campanii de sabotaj orchestrată de Rusia, susținând că dispozitivele incendiare reprezintă doar o parte a operațiunilor sale mai ample, relatează publicația Wall Street Journal.